Шевченко художник
Серед плеяди видатних діячів
української культури Тарасові Григоровичу Шевченку (1814–1861) належить
особливе місце. Поборником правди і свободи називають його. Він своєю
полум’яною поетичною і мистецькою творчістю виражав споконвічні вільнолюбні
прагнення нашого народу.
Тарас Шевченко як художник займає
одне з найпочесніших місць в українському образотворчому мистецтві. Він
прекрасно володів всіма відомими тоді засобами графічного зображення.
Обдарований від природи хлопчина
рано відчув тягу до малювання. Ще змалку крейда і вуглинка були для нього
неабиякою радістю. Малював ними стіни, лави, стіл... Малював у хаті і надворі,
вдома і в гостях... Якось прийшла сестра Катерина з панщини і не впізнала своєї
хати: візерунками розмальовані стіни, долівка і навіть призьба. Хлопець любив зображувати
птахів, звірів, людей.
Талант художника проявився в
Тараса Шевченка значно раніше, ніж талант поета. Якщо перші літературні спроби
припадають на 1836–1837 роки, то найбільш ранній малюнок, що дійшов до нас і
відомий під назвою "Погруддя жінки” або "Жіноча голівка”, датований самим
автором ще 1830 роком. З цієї юнацької роботи і розпочалась творчість видатного
художника.
Юний Шевченко прибув у лютому
1831 року до столиці Російської імперії Петербурга, подолавши разом з іншими
кріпаками пана Енгельгардта сотні верст глибокими снігами Прибалтики і
російської Півночі. З цього часу почалося його тривале столичне життя, сповнене
боротьби за існування, незгасного бажання стати вільним, вивчитися на
професіонального художника.
1832 року пан віддав Шевченка на
навчання в майстерню одного з найкращих художників В. Ширяєва, законтрактувавши
його на чотири роки.
Нестача денного часу і
заклопотаність, бажання стати справжнім художником змушували Шевченка в білі
ночі виходити в Літній сад і змальовувати статуї. Тут відбулась перша зустріч
Тараса зі своїм земляком художником І. Сошенком, який зацікавився обдарованим
юнаком і вирішив допомогти йому. І.Сошенко давав поради і консультації
художнику-початківцю, знайомив його з видатними діячами російської і української
культур (Карлом Брюлловим, Василем Григоровичем, Олексієм Венеціановим, Василем
Жуковським, Євгеном Гребінкою), спільними зусиллями яких талановитого кріпака
було викуплено з кріпацтва.
Звільнення дало право Шевченку
вступити до Академії мистецтв. Він став одним з найулюбленіших учнів Брюллова.
Тарас переходить з класу в клас в числі найкращих учнів. У малярстві він робить
дедалі помітніші успіхи. За час навчання в Академії мистецтв його тричі
нагороджують срібною, а потім золотою медалями за малюнки з натури і живописні
твори. Тарас Шевченко мріяв поїхати в казкову Італію, щоб познайомитися із
шедеврами малярства, скульптури і архітектури. Та академія послала іншого, а
власних коштів на таку подорож у Шевченка, звісно, не було. Друга заповітна
мрія – повернутись назавжди в Україну.
У 1843 році Тарас Григорович
приїхав в Україну. Під час подорожі любов до рідного краю наштовхнула його на
створення цілої серії картин під назвою "Живописна Україна”, на яких
відображено історичні місця, побут і природу країни. Повернувшись в Петербург,
він завершує навчання в Академії мистецтв, видає на власні кошти і поширює
альбом під назвою "Живописна Україна”.
Згодом Шевченко знайшов роботу в
Київській археографічній комісії. Художникові довелося побувати у різних місцях
України, де він змальовував й описував історичні пам’ятки. З часу його
подорожей залишилось чимало акварелей, простих і природних за своїми сюжетами.
В 1845-1847 роках Тарас Григорович створив ряд портретів, які переконливо
свідчать про зростання художника, про поглиблення психологічної характеристики
образів.
Портретам належить велике місце в
Шевченковому доробку. Він почав працювати над ними ще кріпаком. В академії
продовжував роботу в цій галузі. Незабаром він стає одним із відомих і
популярних портретистів. Створені ним образи відзначаються невимушеністю,
природністю, вдалою композиційною побудовою і свіжістю барв, намаганням дати
психологічну характеристику людині. Шевченко зробив великий внесок у розвиток
побутового жанру і став його основоположником в українському мистецтві.
Особливо хвилювало художника підневільне, часто трагічне становище жінки.
Небагато з тих, кому випало
безсмертя, здобули його такою дорогою ціною, як Тарас Шевченко. Доля не
шкодувала для нього найжорстокіших випробувань і страждань. Прожив Шевченко
лише 47 років, з них 25 – у кріпосному рабстві, 10 – у тюрмах та на засланні. А
решту – постійно перебував під недремним жандармським оком, воюючи із
нестатками. Помер він самотнім у казенній комірчині, не здійснивши навіть
природної людської мрії про сімейний затишок у власному домі.
Почаївська лавра з півдня
1846. Папір, акварель. 28,9 х 37,8. Праворуч підпис автора: Шевченко. Напрочуд вдало художник передає гру яскравих осінніх кольорів і світлотіньових контрастів: блакитно-сіре хмарне небо, прозоре повітря, жовтаво-зеленувате листя дерев, сліпучо-білі споруди Успенського собору. Все це характеризує Шевченка як великого колориста, зрілого майстра архітектурного пейзажу.
Будинок І. П. Котляревського в Полтаві
1845. Папір, акварель, олівець. 16,7x24,4.У липні 1845 року підчас перебування в Полтаві Тарас Шевченко відвідав будинок, де жив автор "Енеїди" і "Наталки Полтавки". Мистецький твір Тараса Шевченка добре слугував під час відтворення будинку і садиби письменника, що нині є Меморіально-музейним комплексом Івана Котляревського.
Вид на Кара-тау з долини. Апазир.
Праворуч унизу олівцем рукою Шевченка: "З" та рукою невідомого: Апазиръ. На звороті малюнка авторський напис: 6. З долини Апазиръ вид) на Кара-Тау.
Селянська родина
1843. Полотно, олія. 60 х 72,5. На картині під час реставрації 1928 року виявлено праворуч унизу залишки авторського підпису: Шевч.
Художник написав картину під час першої подорожі на Україну. В цьому реалістичному, далекому від академічних канонів полотні Шевченко відтворив родинну сцену біля хати: молоде подружжя втішається першими кроками своєї дитини.
Катерина
«...Я намалював Катерину в той час, як вона попрощалася з своїм москаликом і вертається в село, у царині під куренем дідусь сидить, ложечки собі струже і сумно дивиться на Катерину, а вона, сердешна, тіль не плаче..., а москаль дере собі, тільки курява ляга; собачка ще поганенька доганя його та нібито гавкає. По однім боці могила, на могилі вітряк, а там тільки степ мріє. Отака моя картина.»